Communicatieplan en huisstijl voor Bosschuur de Meren
Bosschuur de Meren is een initiatief van Stichting Woudloper, een stichting voor informatieve natuurbeleving. Of, in eenvoudiger taal: de stichting heeft een voormalige boswachtersschuur midden in de bossen omgebouwd tot een centrum waar kinderen natuur kunnen ‘beleven’. Onder leiding van voormalig boswachter Harrie Hoppenbrouwers, alias “d’n Hop” kunnen kinderen in en om deze ‘natuurschool’ op een leuke en speelse manier van alles ontdekken en op een leuke en speelse manier kennis maken met de natuur en haar geheimen. Naast Harrie zijn er talrijke vrijwilligers die ieder op eigen wijze een belangrijk steentje bijdragen aan het in stand houden van dit bijzondere initiatief.
Regelmatig zijn er kinderfeestjes, GPS adventuregames of organiseert de stichting een ontdekkingsdag voor de kinderen. Tijdens zo’n dag maken ze een wandeling door het bos en kunnen ze zien welke planten er leven. Boswachter Harrie leert ze welke paddenstoelen eetbaar zijn. Harrie: “En dat de rooie altijd giftig zijn. En we stoken samen een vuurtje. Ik leer ze hoe ze moeten stoken, op een gegeven moment doen ze het toch zelf, en dan kunnen ze maar beter weten wat er allemaal kan gebeuren met vuur. Ik bak ook wel eens frikandellen en laat ze marshmallows boven het vuur houden, lekker jong, dan genieten ze, en ze vergeten het mooie bos nooit meer!”
Communicatieplan
Merkwaardig Marketing werd benaderd om een communicatieplan te ontwikkelen met als doelstelling het onder de aandacht brengen van Bosschuur de Meren en haar activiteiten.
In het communicatieplan werden de doelgroepen gedefinieerd en werden de mogelijkheden om hen te bereiken in kaart gebracht. Uiteraard werd hierbij rekening gehouden met de beperkte capaciteit van de (vrijwilligers van de) Bosschuur, evenals met het budget. Het streven was dan ook niet om volle busladingen met kinderen te gaan ontvangen en ook moet het kostenplaatje in balans zijn met de uiteindelijke doelstelling. In feite bestaat het communicatieplan uit een ideeënoverzicht/plan van aanpak om de doelgroepen te bereiken. De concrete ideeën en middelen kunnen vervolgens gefaseerd uitgewerkt en ingezet worden, passend bij de gestelde doelstelling en het beschikbare budget.
Huisstijl, logo, website
Het plan werd gepresenteerd, men was tevreden en aansluitend volgde de eerste vervolgopdracht: het ontwikkelen van een eigen huisstijl, inclusief logo, briefpapier, enveloppen en het ontwerp van een nieuwe website. Deze elementen lagen al snel klaar om geïntroduceerd te worden.
Brand
Een gruwelijk voorval gooide echter roet in het eten: in de nacht van 30 januari jl. brandde de Bosschuur volledig af. Tijdens een spoedberaad dat volgde, is besloten om de activiteiten voort te zetten. Het nabijgelegen Hoeve de Nachtegaal bood hiertoe tijdelijk onderdak aan, een geweldig aanbod! De maandelijkse GPS-wandeltochten kunnen hierdoor gewoon door blijven gaan. De gemeente zal op korte termijn in overleg treden met de stichting om te praten over de toekomst.