Landelijke reorganisatie distributienetwerk HAPERT aanhangwagens

De Brabantse aanhangwagenfabrikant HAPERT aanhangwagens is marktleider in de Benelux op het gebied van lichte aanhangwagens (< 3500 kg) met een eigen kenteken. De samenwerking tussen Merkwaardig Marketing en HAPERT aanhangwagens startte in augustus 2011, het moment waarop door HAPERT besloten werd om meer aan naamsbekendheid en branding te gaan doen. De aanleiding: een compleet nieuw distributiesysteem. Sindsdien werkt Merkwaardig Marketing wekelijks op vaste tijden (en ook daarbuiten) voor en met dit ongecompliceerde team van enthousiaste vakmensen.

Er werd gestart met wat ‘kleine zaken’ zoals het ontwikkelen van een powerpointsjabloon, hierna volgden al snel het opstellen van een perslijst en persberichten, het bedenken van acties (o.a. waardecheque) voor o.a. Demodagen, het opzetten van een digitale nieuwsbrief, het verzorgen van een social mediatraining voor het team, het aanmaken van profielen op diverse social media, het begeleiden van de productie van een corporate bedrijfsfilm en het integreren daarvan op social media etc.

Nieuw: selectief distributienetwerk
HAPERT had al vergevorderde plannen voor een unieke stap in de aanhangwagenbranche: een selectief distributiesysteem. Na maanden voorbereiding met de directie van HAPERT aanhangwagens en een gespecialiseerde advocaat, het opstellen van Standards waaraan dealers moeten voldoen (ook op het gebied van communicatie, marketing en sales – de onderdelen waarover Merkwaardig Marketing zich met name boog) en een eerste verkennende bijeenkomst met de betreffende dealers, is het nieuwe selectieve distributiesysteem nu rond. De officiële dealerovereenkomsten zijn getekend.

Qualified en Supporting Dealers
Het merk HAPERT is in de nieuwe situatie alleen nog verkrijgbaar bij één van de circa 20 Qualified Dealers (QD) of bij een Supporting Dealer (SD). De QD’s hebben elk hun eigen verzorgingsgebied. De SD is daaraan gelieerd. HAPERT streeft niet alleen een hoge kwaliteit van het product na, maar ook betrouwbaarheid van de dealer en daarmee een hoog service- en aftersaleniveau. De HAPERT-klant komt na de initiële verkoop altijd terug, enerzijds voor het product, anderzijds voor de dealer waar hij de gewenste service krijgt.

Branding
HAPERT is voornemens om veel meer te gaan doen aan naamsbekendheid en branding. Ook daar biedt het nieuwe systeem uitkomst: via een uitstekende band met het professionele dealernetwerk zoekt HAPERT het contact met haar eindklanten. Dat kan voortaan, want ze treden nu als één organisatie naar buiten.

Onderscheidend vermogen
HAPERT heeft al flink geïnvesteerd in het nieuwe distributiesysteem. De Qualified en Supporting Dealers krijgen mogelijkheden om zich duidelijk te kunnen onderscheiden en profileren naar hun klanten. Het tekenen van de dealerovereenkomsten resulteert in een startpunt voor het gewenste selectieve distributienetwerk.