Ondernemer in de spotlight: Kim Tops
In de nieuwsbrief van SMS Intermediair werd Kim Tops als eigenaar van Merkwaardig Marketing “in the spotlight” gezet:
Ondernemer in de spotlight: Kim Tops
Top(s)onderneemster met een dosis lef, een eerlijke benadering en een hart voor duurzaamheid. De ‘stoere’ bedrijven, zoals Kim Tops, eigenaresse van Merkwaardig Marketing, ze noemt, daar steekt zij haar handen voor uit de mouwen. In deze spotlight vroegen we naar haar blik op ondernemerschap.
Kim: ‘Na mijn afstuderen in 2003 in Tilburg kwam ik via via in contact met SMS Intermediair. Hoewel ik nooit als kandidaat heb gewerkt voor SMS, heb ik de connectie met ze wel altijd in stand gehouden.’ In deze spotlight vroegen we naar haar blik op ondernemerschap.
Je bent eigenaresse van Merkwaardig Marketing, wat doe je precies?
Ik ben communicatieondernemer met een specialisatie in duurzaamheid, bouw en vastgoed. Mijn expertise omvat het hele spectrum van communicatie, van strategisch advies tot tekstschrijven voor jaarverslagen en speeches.
Wat is volgens jou essentieel voor goed ondernemerschap?
Lef hebben en nooit opgeven. Altijd doorgaan, ook als iets tegenzit. Eerlijk zijn tegen klanten als iets niet werkt. Ik vertel ondernemers echt wel ooit dat ze terug naar de tekentafel moeten om het plan opnieuw vorm te geven. Ik kan niet werken aan een strategisch plan of aan de uitvoering daarvan als de basis ervan niet klopt. Ik vind dat je die rol als ondernemer en adviseur zijnde ook op je dient te nemen. Zo kijk je samen vooruit naar de toekomst en kun je als gelijkwaardige partners samenwerken.
Eerlijkheid en openheid zijn essentieel. Respect voor elkaar en een gemeenschappelijk einddoel, waar we samen naartoe werken. Ik werk fijn samen als alles gezegd mag worden en succes belangrijker is dan hiërarchie.
Wat geeft jou voldoening in je werk?
Het behalen van doelen die we samen gesteld hebben, bij voorkeur vóór de deadline. Een strakke planning is cruciaal. Daarnaast speelt het gevoel hebben dat mijn kennis ‘daadwerkelijk een verschil maakt’ een grote rol. Zo kwam ik een keer pitchen voor een grote opdrachtgever. Deze organisatie wilde uitsluitend een nieuwe grote en ingewikkelde website. En daar had ik een offerte voor kunnen maken, geen probleem. Maar zo zit ik niet in elkaar.
Maar ik zei dat ze eigenlijk een stap terug moesten zetten door eerst een nieuw businessplan te maken. En natuurlijk kon ik dat onderbouwen door feiten en onderzoek, maar ik ben toen heel eerlijk en kritisch geweest en heb zo hun vertrouwen gewonnen. Uiteindelijk heb ik hun complete businessplan herschreven én die nieuwe website verzorgd, plus alles wat er daarna nog aan marketing uitrolde. En dat is een project waar ik enorm trots op ben – en waar de opdrachtgever uiteindelijk heel erg blij mee was.
Wat zou je adviseren aan professionals die net beginnen op de arbeidsmarkt?
Investeer je jonge jaren fulltime in wat je leuk vindt, maar ook in dingen die niet persé leuk. Die heb je namelijk ook nodig om te kunnen leren. Ontdek je passie en maak je opleiding af. Een investering in jezelf loont altijd. Ik ben ook examinator op de Fontys HBO-opleiding Communicatie en spreek soms met jongeren uit het derde of vierde leerjaar van een opleiding die overwegen om te stoppen. Ik vind het dan zo zonde dat ze het dan niet afronden. Maak het af, gas erop! Daarna heb je nog een heel leven om uit te vogelen wat je wel of niet leuk vindt, maar dat papiertje ga je nooit meer halen als je nu stopt. Diploma’s zijn namelijk voor de meeste werkgevers nog steeds de bepalende factor om iemand wel of niet aan te nemen.
Hoe ben je in contact gekomen met SMS?
Dat ging eigenlijk via via. Ik ben via mijn connecties in de communicatiewereld met SMS in aanraking gekomen. Hoewel ik nooit als kandidaat geplaatst ben bij één van jullie opdrachtgevers, heb ik wel geregeld kandidaten van jullie bemiddeld naar opdrachtgevers waar ik op interimbasis werkzaam voor was. Zo heb ik het contact met George altijd in stand gehouden. Soms bellen we elkaar gewoon even en helpen we elkaar waar mogelijk. Zo draag ik wel eens contacten van mij aan en helpt George me wel eens verder met een vraagstuk waar ik tegenaan loop.
Wat zijn je toekomstplannen?
Ik wil mijn netwerk in stand houden, blijven groeien door samenwerking en me blijven richten op gemeentes, duurzaamheid, bouw, en vastgoed. De stoere kant van communicatie zeg maar. Ik wil als ondernemer het verschil maken en gezamenlijke succeservaringen blijven creëren. Ik werk in toenemende mate op interim-basis, de laatste tijd vaak bij gemeenten als strategisch communicatie adviseur en woordvoerder van het college van burgemeester en wethouders. Met mijn ervaring kan ik eigenlijk alle kanten op.